Magnesium is onmisbaar voor het goed functioneren van je lichaam. Maar… je lichaam kan zelf geen magnesium aanmaken en dus is het noodzaak dat je zorgt dat je via je voeding voldoende magnesium binnenkrijgt, want een magnesiumtekort kan vervelende gevolgen hebben. In deze blog daarom een lesje magnesium en hoe je een tekort kunt vermijden.

Magnesium: een essentieel mineraal

Magnesium is een onmisbaar mineraal. Wat doet magnesium dan?
• Het zorgt vooral voor het vrijmaken van energie,
• het verminderen van vermoeidheid,
• het goed functioneren van je zenuwstelsel
• en je spieren.
• Magnesium is bovendien belangrijk voor het vormen van sterke botten en tanden.

Magnesium komt in je lichaam voornamelijk voor in de vorm van magnesiumzouten. Het lichaam van een volwassene bevat ongeveer 25g magnesium, waarvan meer dan de helft zich in de botten bevindt en één vierde in de skeletspieren. De rest verdeelt zich over het zenuwstelsel en andere organen.

Waar zit magnesium in?

Omdat je lichaam zelf geen magnesium aanmaakt, moet je het uit je voeding halen. Belangrijke magnesiumleveranciers zijn:
• groenten, zoals spinazie, bloemkool, artisjok en peulvruchten (vooral sojabonen, witte bonen en rode bonen)
• graanproducten (denk aan tarwe, haver, rogge, maïs)
• noten en pitten (vooral amandelen, cashewnoten en pijnboompitten)
• peterselie
• zaden
• gedroogde vruchten
• sojaproducten
• vis (heilbot, tonijn)
• en … chocolade!

Hoeveel magnesium heb ik nodig ?

Hoeveel magnesium je nodig hebt, is afhankelijk van je geslacht, gewicht, leeftijd en leefomstandigheden; sport je heel erg intensief, ben je zwanger of heb je heel veel stress in je leven? Dan heb je meer magnesium nodig.

Tekort aan magnesium

Magnesiumtekorten komen meer voor dan je denkt. Hoewel magnesium in veel voedingsmiddelen zit, wordt de aanbevolen hoeveelheid Mg vaak bij lange na niet gehaald. Dit werd ook aangetoond in een Franse studie: 77% van de vrouwen en 72% van de mannen nemen minder magnesium in dan de dagelijks aanbevolen hoeveelheid.

Mensen met veel stress, sporters, zwangere vrouwen, volwassenen, ouderen en alcoholgebruikers zijn extra kwetsbaar; voor hen ligt sowieso een magnesiumtekort op de loer.

De belangrijkste symptomen voor een tekort aan magnesium zijn:
• lusteloosheid
• vermoeidheid
• spierkrampen
• en in zeer extreme gevallen zelfs hartritmestoornissen

Hoe voorkom ik een magnesiumtekort?

Zoals gezegd, zorg dat je voldoende magnesiumrijk voedsel eet. Maar zelfs als je dat doet, is de kans groot dat je nog steeds te weinig magnesium binnenkrijgt.

Door het gebruik van kunstmest en bestrijdingsmiddelen neemt de hoeveelheid magnesium die in de grond zit namelijk af. En dat betekent dat de gewassen ook steeds minder magnesium bevatten. Bovendien, door het koken van je voedsel gaat nog een keer veel magnesium verloren in het kookvocht. Je zou daarom naast het eten van magnesiumrijke voeding, het tekort kunnen aanvullen met een voedingssupplement, bijvoorbeeld MetaRelax.

MetaRelax

MetaRelax is een magnesiumcomplex, aangevuld met B-vitamines en taurine. Het voornaamste bestanddeel van MetaRelax is een bijzonder magnesiumzout, namelijk magnesiumglycerofosfaat. Dit magnesiumzout wordt uitstekend verdragen door maag en darmen, in tegenstelling tot andere magnesiumvormen die vaak darm- en verteringsstoornissen of -klachten opleveren. MetaRelax combineert het magnesiumglycerofosfaat in een volledige formule met taurine en een vitamine-B-complex. Zo wordt de werking van het magnesiumglycerofosfaat nog versterkt. Bovendien, de formule is veilig voor zwangere vrouwen.

MetaRelax is verkrijgbaar via Leonardus Body Supplementen.